فشار دست هایی پنهان بر گلوی واردکنندگان

۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
رشیدی کوچی و اسلام پناه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ، صحبت های روز گذشته( ۸-۵-۱۴۰۲) رئیس سازمان ملی استاندارد بسیار امیدوار کننده بود.به گفته اسلام پناه ، شرایط برای واردات و صادرات به نحوی تسهیل شده است که وارد کننده و صادر کننده هیچ مشکلی نداشته باشند.بسته تسهیل واردات در قالب ۴۷ بند به صورت شفاف در اختیار […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ، صحبت های روز گذشته( ۸-۵-۱۴۰۲) رئیس سازمان ملی استاندارد بسیار امیدوار کننده بود.به گفته اسلام پناه ، شرایط برای واردات و صادرات به نحوی تسهیل شده است که وارد کننده و صادر کننده هیچ مشکلی نداشته باشند.بسته تسهیل واردات در قالب ۴۷ بند به صورت شفاف در اختیار واردکنندگان قرار دارد، بر همین اساس شرایط را به نحوی رقم زده ایم که میلیون ها خودرو می تواند فورا وارد کشور شود.این موضوع دررواقع تسهیل گری واردات است و هیچ مانع تراشی از سوی سازمان استاندارد برای مجوز واردات خودرو وجود ندارد.وی همچنین با بیان اینکه قبل از اعلام خود اظهاری اطلاعی از وجود خودروها در گمرکات نداریم اضافه کرد: وقتی خوداظهاری انجام شد، سازمان استاندارد اطلاعات خودروها را با تاییدیه استاندارد نوع خودرو که در ابتدا به وارد کننده داده بود مطابقت می دهد.در صورت داشتن مطابقت ظرف ۲۴ ساعت مجوز استاندارد محصول صادر می شود و آنها می توانند خودروها را از گمرکات ترخیص کنند.

سخنانی کهنه اما امید بخش

البته گفته های اسلام پناه تازگی ندارد و اما در عین حال می تواند امید بخش باشد. ضمن اینکه با توجه به گفته های نماینده مرودشت ، پاسارگاد و ارسنجان اولین محموله های خودروهای کارکرده و نو باید اول شهریور وارد کشور شود.ولی آیا با توجه به تکرار و توخالی و پوچ بودن وعده ها باز هم می توان به گفته مسئولان و پیگیران واردات خودرو اعتماد کرد؟

مردم نگران شده اند

این در حالی است که وضعیت بازار و نامشخص بودن آینده آن مردم را نگران کرده است. طی ماه های اخیر بسیاری شهروندان که بنا به وضعیت اقتصادی سال های اخیر کشور توان خرید خودر‌و با قیمت های امروزی را ندارد ، به واردات دلخوش کرده بودند. هر چند هنوز هم منتظر ورود این خودروها هستند.با این حال تاخیرها و موانع در مسیر واردات و همچنین تغییر قیمت خودروهای مونتاژی آنها را سردرگم کرده است.البته دلیل اصلی هم نهادهای دخیل و مرتبط در این موضوع هستند.چرا که نامشخص بودن زمان ورود خودروهای وارداتی و همچنین تولیدات داخل ، برنامه ها و حساب کتاب های آنان را برهم زده است.در این شرایط درستی گفته های امیدوارکننده با تردید همراه می شود.البته رشیدی کوچی گفته است که فکر می کنم اگر سنگ اندازی اتفاق نیفتد خیلی زود اولین محموله های خودروهای نو و کارکرده یعنی اوایل شهریور وارد کشور شود.این نماینده مجلس تقریبا دو هفته پیش نیز پس از دیدار با اسلام پناه با اشاره به نگاه مثبت و همسو با مردم وی گفت که مشکل جای دیگری است که پیگیری خواهیم کرد.در این شرایط وقتی یک نماینده مجلس از احتمال سنگ اندازی صحبت می کند یا از سرانجام کار اطمینان ندارد و با روش می خواهد زمان بخرد.یا اینکه سنگ اندازها و مانع تراش ها را می شناسد.بنابراین به نظر می رسد با توجه به تاثیر واردات در بازار خودرو و حتی اقتصاد کشور ، باید شفاف سازی کنند. باید شجاعانه و با دلیل و مدرک محکم ،جریان ،افراد یا کسانی که سنگ اندازی می کنند را معرفی کنند.البته اگر واقعا مسئولان شهروندان را تقسیم نمی کنند و خود را کارگزار و نماینده تمام مردم ایران می دانند .

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟